Totalul afișărilor de pagină

luni, 22 noiembrie 2010

Edward De Bono si cele 6 palarii ganditoare

« Gandirea reprezinta resursa suprema a omenirii. In gandire, principala dificultate este confuzia. Incercam sa facem prea multe deodata. Suntem coplesiti de emotii, informatii, logica, speranta si creativitate. Este ca si cum ai incerca sa jonglezi cu prea multe mingi. » (Edward de Bono)
Un renumit psiholog de origine malteza a descoperit ca majoritatea oamenilor au una sau doua palarii  [comportamente], cand ar trebui sa poarte de fapt 6 (sase) palarii colorate diferit pentru a fi performanti, a lua decizii bune si a comunica eficient cu ceilalti.
“Cele sase palarii ganditoare” ( Six Thinking Hats ) – este o tehnica de invatare, comunicare si de stimulare a creativitatii care a intrat in manuale si in programele de MBA.   
Conceptul provine de la parintele conceptului gandirii laterale (rezolvarea problemelor si a conflictelor prin abordarea din unghiuri diferite), Edward de Bono, personalitate inclusa intr-un top al celor 100 de oameni care au schimbat istoria lumii. Teoriile si conceptele lui au fost preluate si aplicate in sistemele de educatie din mai multe tari. De asemenea, sunt folosite si in sectorul privat, in cadrul unor companii importante de pe toate continentele lumii.
De Bono a observat ca oamenii moderni sint « victime « al vitezei, ale informatiei care ne asalteaza pe toate canalele, zilnic. Si atunci, involuntar, oamenii aleg 1-2-3 comportamente din cele 6 posibile, aceasta alegere viciind rezultatul. E ca si cum am dori sa jonglam cu 6 oua nefierte si alegem doar 3 dintre ele. Consecinta?….Evident, pierderea unor dintre ele……
Cum procedam cand, intr-o situatie, noi am ales unele dintre acele doua, iar partenerii nostri, altele……de exemplu, noi sintem preponderent pozitiv si creativi, iar ceilalti, sint focusati catre critica……. ? Rezultatul este exploziv….Tehnica celor 6 palarii ajuta la dezvoltarea tuturor comportamentelor, atat in sensul folosirii lor, cat si in vederea identificarii acestora la persoanele cu care intram in contact.
Cele sase palarii sunt moduri de procesare a informatiei:
  1. Palaria alba inseamna prezentarea obiectiva a faptelor, a obiectivelor si a cifrelor, se concentreaza pe informatii disponibile sau necesare. Participantii la discutie vor prezenta sub aceasta palarie date obiective, concrete.
  2. Palaria rosie sugereaza intuitie, furie, patima, emotii si furnizeaza un punct de vedere emotional [kinestezic].
  3. Sub palaria neagra vor fi evidentiate punctele slabe ale unei idei. Este palaria problemelor, criticilor si a precautiilor.
  4. Palaria galbena este cea a unghiului optimist de abordare, orientata catre beneficii si aspecte pozitive. Este palaria sperantei ;
  5. Verdele este palaria ideilor noi si a creativitatii, a alternativelor, provocarilor.
  6. Palaria albastra vizeaza controlul, coordonarea, organizarea procesului de gandire si folosirea celorlalte palarii. Nu vizeaza un subiect in sine, ci procesul gandirii.
Iata cateva din regulile tehnicii:
  1. Fiecare persoana trebuie sa poarte pe rand toate cele sase palarii si sa nu le confunde intre ele
    Multi oameni de succes considera ca gandesc rational, pozitiv. Dar uita ca o problema trebuie analizata din mai multe puncte de vedere: emotional, intuitiv, negativ pentru a nu subestima rezistenta la schimbare, puterea afectivitatii, ura etc.
    De aceea trebuie purtate si palaria neagra si cea rosie, care, la prima vedere par contraproductive. Nu trebuie uitat ca si ele au aspecte pozitive: cea neagra e totusi si precautia, iar cea rosie reprezinta si motivarea echipei.
    Fiecare om are un stil cognitiv de procesare a informatiei. Unii sunt critici, altii optimisti, altii reci si logici. Secretul este ca toate acestea sunt doar palarii, unghiuri de vedere, pe care le schimbi pentru a progresa, spre exemplu pentru a deveni din pesimist un optimist creativ sau dintr-un pragmatic cu logica de fier un om sensibil.
    Metoda celor sase palarii este folosita pentru a determina indivizii sa-si schimbe perspectiva de gandire, sa ia in calcul si alte puncte de vedere.
  2. Fiecare palarie se poarta pe rand in ce ordine doresti si ori de cate ori ai nevoie
    Nu trebuie sa porti doua palarii in acelasi timp, ci sa gandesti simplu si corect. Trebuie sa separi entuziasmul de fapte si faptele de emotii.
    Nu exista o reteta generala de utilizare a palariilor. Poti incepe de la fapte (palaria alba), apoi exploreaza avantajele si dezavantajele (palariile galbena si neagra), genereaza solutii (palaria verde) si evalueaza atasamentul emotional, parerea echipei (palaria rosie). Este demersul cel mai cunocut: informare, analiza, solutii, consensul alegerii. Sau poti face cu totul altfel, dupa cum doresti sau te obliga situatia de fata. 
  3. In sedinte si discutii, toti trebuie sa poarte palarii de aceeasi culoare in acelasi timp
    Pentru o comunicare eficienta, e nevoie ca toti participantii sa poarte palarii de aceeasi culoare in acelasi timp. Faptele nu pot fi contrazise cu argumente emotionale, creativitatea nu trebuie ucisa de pesimisti, febra avantajelor nu trebuie sa inmormanteze precautia. „Ce palarie porti acum?” ar fi bine sa intrebe conducatorul sedintei cand cineva e disonant cu grupul. „Da-o jos si fii in consonanta cu noi toti!”
    Regula se aplica cu o exceptie: palaria albastra e cea a sefului ( a coordonatorului )care trebuie sa pastreze mereu controlul sedintei si sa dirijeze schimbarea palariilor.
Palariile sunt descrieri ale comportamentelor si nu ale oamenilor
Mai precis, ele sunt descrieri ale modurilor de “gandire” pe care cei prezenti trebuie sa le urmeze cu totii in acelasi timp, in mod sistematic. Ele sunt folosite pe rand, nu neaparat in ordinea expusa mai sus, dar este neaparat ca toti membrii sa poarte palariile de aceeasi culoare in acelasi timp.
Aceasta metoda foloseste la maximum experienta noastra, cunostintele, inteligenta si toate celelalte caracteristici ale fiecarui membru al grupului. Chiar si agresivitatea unui individ este utila atunci cand ea este directionata intr-o directie care ne intereseaza.
Metoda poate fi aplicata de catre un grup, sau de catre o singura persoana. Ea face ca resursele sa fie folosite in mod complementar, concentrate spre un obiectiv, in loc sa se anuleze reciproc. Altfel spus, in loc sa ne contrazicem, construim cu totii, sistematic, “drumuri” in cate o directie propusa. Gandirea astfel insumata va fi mult mai puternica, intocmai cum particulele unui magnet sunt puternice pentru ca sunt aliniate in aceeasi directie.
Folosita in cadrul companiilor mici si mari, metoda poate duce la eficientizarea chiar si cu 500% sau mai mult a proceselor. Recomand cu incredere aplicarea metodei.
Nu trebuie sa imbraci un stil de gandire si sa il aperi pana in panzele albe, ci sa il “dezbraci” pe cel pe care il folosesti de obicei si sa progresezi comunicand cu altii.
Mintea este ca o parasuta. Funtioneaza doar cand este deschisa ! (Sir James Dewar)

Un comentariu:

  1. Buna,

    Simpatic blog, nu poti spune ca nu-s frumoase : pantofiori, gentute, pantalonasi, bluzite - adevarate bijuterii. Atat de multe lucruri frumoase si la super preturi. Mare pacat ca promovarea pe internet se realizeaza foarte greu.




    Meritam mai mult!!!




    Te pupix dulce.

    RăspundețiȘtergere